عوارض کاشت مو که احتمالا نمی دانستید!

عوارض کاشت مو که احتمالا نمی دانستید!

عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو هم مانند هر عمل دیگری ممکن است برای هر شخصی متناسب با شرایط فیزیکی اش متفاوت باشد.

کاشت مو یک روش درمانی برای ریزش مو و طاسی است که در آن متخصص پوست و مو، تعدادی از فولیکول‌های مو (ریشه‌های مو) را از ناحیه‌ای از سر یا بدن که موهای آن‌ها مقاوم هستند، برداشته و به نواحی کم مو یا بدون مو منتقل می‌کند. این روش باعث می‌شود که موهای جدید در نواحی کاشت شده رشد کنند و ظاهر طبیعی و زیبایی به سر ببخشند. کاشت مو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به روش FUT، FIT، BHT، SUT، MICRO FIT، FCI، SAFER و HRT اشاره کرد. هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود هستند که بستگی به شرایط فرد، تعداد فولیکول‌های لازم، تراکم و ضخامت مو، نحوه برداشت و کاشت و هزینه دارند.

 

بعضی از عوارض کاشت مو عبارتند از::

خونریزی: خونریزی ممكن است در طول یا پس از عمل ایجاد شود، به ویژه در بیمارانی كه داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌كنند. خونریزی را با چسباندن گاز استریل به ناحیه خونریزی متوقف كرد. 

عفونت: عفونت‌های نقطه‌ای ممکن است در ناحیه بانک یا گیرنده رخ دهند. این عفونت‌ها سبب التهاب، قرمزی، ورم و درد پوست سر می‌شوند. عفونت‌های شدید بسیار كمتر دیده می‌شود و با آنتی‌بیوتیك كنترل می‌شود.

خارش: خارش یک عارضه عادی و بی خطر است که در ناحیه بانك یا گیرنده حس می‌شود. خارش را با قرص، محلول یا فوم پس از كاشت مو تسكین داد. 

بی حسی: بی حسی یك عارضه كم اثر و گذرا است كه به خاطر قطع شدن قسمتی از عصب ها در زمان تراشیدن پوست سر اتفاق می افتد. بی حسی تا چندین هفته پس از عمل بهبود پیدا کرده و نابود می شود. 

جای زخم و اسکار: جای زخم و اسکار نتیجه تراشیدن پوست سر برای جداسازی فولیكول های پیوندی است. جای زخم و اسکار با گذشت زمان رنگشان تیره تر شده و دیگر مشخص نمی شود. 

ریزش مو: ریزش مو یکی از عوارض کاشت مو است كه در چند هفته یا ماه اول پس از عمل پیش می آید. این ریزش به خاطر شوك ناشی از جراحی است و باعث ضعف موهای پیوندی و یا اطراف آن‌ها می شود. این ریزش باعث ناراحتی بسیاری از بیماران می شود، اما نباید نگران باشید چون موها در چند ماه بعد دوباره رشد خواهند كرد. 

این‌ها تنها برخی از عارضه‌های کاشت مو هستند که ممکن است با توجه به روش، جراح و بیمار متغیر باشند. برای پیشگیری از عارضه‌های کاشت مو، بهتر است قبل از عمل با پزشک خود صحبت کنید و نکات بهداشتی و پیشگیری را دنبال کنید. همچنین بعد از عمل، دستورالعمل‌های پزشک را به دقت انجام دهید و در صورت بروز هرگونه عارضه، فوراً به پزشک خود خبر دهید.

 

طاسی سر

منظور از عوارض کاشت مو چیست؟

 عوارض کاشت مو برای رخدادهایی است که خارج از حدود طبیعی و معمول هستند. این رخدادها نشان می‌دهند که روش درمانی انتخاب شده، مناسب نبوده یا با بدن فرد تحت درمان همخوانی نداشته است. البته باید توجه داشت که برخی از عوارض کاشت مو، جزء عوارض طبیعی به شمار می‌روند؛ مثل تورم و قرمزی محل کاشت یا برداشت گرافت‌ها. این عوارض طبیعی بخشی از فرآیند بهبودی بدن هستند و دلایل نگرانی نیستند.

 

عوارض کاشت مو اهمیت زیادی دارند و نمی‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت. زیرا کاشت مو یک عمل زیبایی است و هر عارضه‌ای در جراحی‌های زیبایی، ممکن است باعث شود که نتیجه‌ی عمل (که زیباسازی است) به خطر بیفتد. به همین خاطر، پزشک جراح و کادر درمانی باید با عوارض و روش‌های جلوگیری از آن‌ها کاملاً آگاه باشند.کاشت

عارضه های کاشت

دلایل بروز عوارض کاشت مو چیست؟

برخی از عوامل اصلی که می‌توانند سبب پیش‌آمدن عوارض کاشت مو گردند، شامل موارد زیر هستند:

عدم رعایت نکات بهداشتی و پرستاری پس از عمل، که ممکن است باعث ایجاد عفونت، التهاب، تورم و زخم در ناحیه کاشت شود .

عدم تجربه یا خطای جراح در انجام عمل، که ممکن است منجر به خونریزی، آسیب به پوست یا فولیکول‌های مو، نارضایتی از نتایج و گاهی حتی از دست دادن تمام مو شود .

داشتن بیماری‌های زمینه یا فاکتورهای خطرافزای در بدن فرد، مانند دیابت، کم‌خونی، اختلالات هورمونی، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، مصرف داروهای خاص و غیره .

تغییرات فیزیولوژیک یا پاتولوژیک در رشد مو، مانند لاغر شدن تار مو، ریزش مو در نقاط دور از محل کاشت، تغییر رنگ یا بافت مو و غیره .

 

برای جلوگیری از رخداد عوارض کاشت مو چه کارهایی باید انجام داد؟

برخی از روش‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از عوارض کاشت مو انجام دهید، شامل موارد زیر هستند:

1.انتخاب یک پزشک ماهر و کارآزموده در زمینه کاشت مو، که با روش‌های جدید و مناسب این عمل را انجام دهد .

2.رعایت نکات بهداشتی و پرستاری قبل و بعد از عمل، مانند استفاده از شامپو، فوم، اسپری یا داروهای تجویز شده توسط پزشک .

3.خودداری از فعالیت‌های سخت و خسته‌کننده، نوشیدن الکل، استعمال دخانیات و مصرف آسپرین به مدت حداقل 7 تا 10 روز پس از عمل .

4.خارش نکردن یا جابجایی دادن دلمه‌های مو در ناحیه گیرنده و اهداکننده .

5.استفاده از کمپرس سرد، آناناس تازه، آب فراوان و خوابیدن به پشت برای کاهش تورم.

 برای دانستن روش های مراقبت های پس از پیوند مو میتوانید به وب سایت رسمی ما مراجعه کرده یا با شماره 09120368240تماس حاصل فرمایید.


چه کسانی مناسب کاشت مو نیستند؟

کاشت مو یک عمل جراحی است که در آن موهای سالم از قسمت‌هایی از سر که هنوز مو دارند، برداشته و به قسمت‌هایی که مو از دست داده‌اند، انتقال داده می‌شوند. این عمل می‌تواند برای افرادی که به خاطر عوامل مختلف از جمله ژنتیک، هورمونی، آسیب‌های فیزیکی و … ریزش مو دارند، راهکاری برای بازگشت زیبایی و خودبینایی باشد. ولی برای انجام کاشت مو باید شرایط خاصی رعایت شود و همه افراد نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. چهار عامل مهم که ممکن است باعث شود که پزشک توصیه نکند کاشت مو کنید، عبارتند از:

مصرف داروهای خاص: بعضی داروها باعث تغییرات در هورمون‌ها یا جریان خون به پوست سر می‌شوند و مانع از جذب و رشد موهای کاشته شده می‌گردند. به عنوان نمونه، داروهای ضد قارچ، ضد التهاب، ضد تخثیر خون، ضد تب و …

 بیماری‌های مزمن زمینه‌ای: بعضی بیماری‌ها باعث شده است که پوست سر نتواند فولیکول‌های مو را در خود نگه دارد یا خطر عفونت و التهاب را افزایش دهد. به عنوان نمونه، بیماران مبتلا به لوپوس، لیکن پلان، پسوریازیس، سندروم تخمدان پلی کیستیک، سندروم نشانگان، هموفیلی، نقص سیستم ایمنی و...

کمبود تغذیه‌ای: کمبود آهن، روی، پروتئین، ویتامین B12 و … باعث شده است که موها قادر به رشد و تقویت نباشند. در این حالت، باید اول علت ریزش مو را با تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌های لازم رفع کرد.

 بیماری‌های عصبی و وسواس: بعضی افراد به دلایل روحی گرایش دارند که موهای خود را بکشید ید ید جار کنید. این عادت ناسالم باعث آسیب به فولیكول‌ های مو شده و جلوی پایداری مو های كاشت شده را می گیرد. به عنوان نمونه، افراد مبتلا به تریكوتیلومانیا یا وسواس كندی مو

 پس از بررسی شرایط خود و در صورت تأییدی كاشت مو، بهتر است برای جلوگیری از عوارض کاشت مو با پزشك متخصص مشورت كنید تا بهترین روش كاشت مو را برای شما انتخاب كند.


Loader